Tuesday, April 13, 2010

mereka sentiasa ada untuk 'mengganti' kita

jangan malas studi. FOKUS! jangan lewa-lewa. duit rakyat dilaburkan. jangan bazirkan. studi!

zalimnya aku bila aku buat kerja lain sampai studi pun terabai. terabai tu bukan sebab kerja lain yg aku buat tu. tapi kegagalan untuk MENGURUS kerja lain tu seiring dengan kerja studi. ditambah pulak dengan kelemahan diri yang ada virus-virus malas, lemah semangat n mudah lari fokus.

pastu terfikir lagi.

ada je orang yang boleh gagal dalam studi. dan aku tengok orang tu tak kenal pun lagi D & T.

jadi aku rasa, aku tak perlu takut seandainya dalam perjuangan aku sekarang ni, mungkin aku 'tersyahid'. lebih baik lagi tersyahid dalam keadaan yang aku masih berada atas jalan ni dari aku tersyahid dengan langsung tak buat apa2 untuk D&T. tak bermaknalah aku nak mintak 'syahid'. sungguh aku tak mahu 'gugur' dari medan perjuangan ni. kerana aku masih mahu meneruskan perjuangan. andai 'tergugur' risau untaian rantai itu terputus atau lambat bergerak.

'syahid' yang dikejar bukan syahid yang membantutkan perjalanan D&T. seharusnya syahid yang dikejar itu syahid yang mempercepatkan D&T. seperti syahidnya para sahabat dalam peperangan menentang puak musyrikin. lantas, atas syahidnya mereka, islam beroleh kemenangan. (pasti punya faktor2 lain jugak yang menyumbang. tapi tanpa pengorbanan mereka, tak mungkin islam mampu menang dan bertahan(selain dari kuasa Allah yang mendatangkan pertolongan dengan memberi kemenangan kepada orang beriman). syahidnya mereka mengobarkan lagi semangat para sahabat untuk terus berjuang.

justeru, 'syahid' itu yang mahu digapai. bukan 'syahid' yang boleh mengugat semangat sahabat2 seperjuangan mahupun adik2. kerana melihat kakak yang 'syahid' membuatkan mereka gusar dan ragu-ragu apakah jalan ini jalan yang benar. iya. tidak mahu aku jadi fitnah atas jalan ini. namun hakikatnya, harus aku percaya akan qadar Ilahi. yang harus ku sedar, buat selagi terdaya dan termampu. curahkan segalanya. berusaha berusaha dan terus berusaha tanpa mengalah.

dulu, masa result sangkut, dimana mungkin sekadar anganan untuk menjejak kaki ke bumi canada ni, aku menggunakan 'alasan' dakwah kepada Allah untuk mengurniakan aku peluang. dan Allah Maha Berkuasa, mengabulkan hajat aku. sekelip mata, takdir bertukar. beberapa minggu sebelum tarikh berlepas, aku mendapat berita dari mama, pegawai JPA telepon kata aku boleh fly. masha Allah. tak tergambar perasaan tika itu. aku khabarkan berita ni pada semut api. semut api macam dapat agak tapi seakan tak percaya. aku suruh dia konfemkan dgn JPA betul2. dan hari itu hari jumaat kalau tak silap. aku yang mendapat berita di sekolah, (jadi cikgu sementara) terasa pagi tu syahdu sangat.

subhana Allah. kekuasaan Allah memang tiada tara. hanya kita perlu sandarkan KEYAKINAN setulusnya. mengimbau kenangan silam ni, buat aku muhasabah balik. apa maknanya untuk aku terus berada di sini? masa singkat. 4 tahun. (dan insha Allah andai punya rezeki, mau je sambung master. boleh dapat lagi 5-7 tahun di sini. untuk mantapkan lagi rantai2 menggerakkan dakwah).

dan aku memerhati dari sudut kaca mata aku yang silau ini. kalau aku tak bekerja, dan berusaha perbaiki diri. perbaiki CHARACTER. masih lagi nak manja2. ingatlah masa tak tunggu kita. akan sentiasa ada junior2, lapisan-lapisan seterusnya yang lebih baik dan akan mengganti tempat kita. siapa yang rugi? Allah tak rugi. Islam tetap akan terus orang perjuangkan hingga mati. yang rugi nanti kita sendiri.

ini rentetan selepas aku berbincang dengan ikhwah tentang penempatan ikhwah2 junior untuk ke sini. mendengar perkhabaran batch mereka mantap2, buat aku terfikir sejenak. semakin hari akan lahir generasi yang mungkin lagi hebat lagi mantap tanpa aku berusaha pun akan sentiasa ada. tapi tak mau ke aku menjadi antara simen-simen yang memperkuat dan memperhebatkan batu bata tersebut? tidak mahukan aku menjadi kain yang menggilap logam-logam tersebut untuk memperjuangkan dan menaikkan islam kembali? janji Allah itu pasti. Sunnatullah pasti akan terjadi. pilihan ada pada kita yang memerhati.

konklusi :

1. saya perlu KUATkan diri.dapatkan sumber kekuatan tu dari ILAHi.

2. PERBAIKI HATI. PERBAIKI DIRI. (ATTITUDE!)

3. PERBAIKI AKHLAK, BUDI PEKERTI. (CHARACTER!)

4. TINGKATKAN AMAL. IKHLASKAN NIAT. SUCIKAN DIRI.

5. selalu INGAT MATLAMAT.
(it's easier said than done. huk3.

1 comment:

semut said...

waa..rasa nak peluk kunang2.
thanks remindkan kita psl benda ni.