Saturday, April 16, 2011

mengalir

sepertimana rasa-rasa yang lain, perasaan nan satu itu sifatnya mengalir. perasaan yang mana akan menentukan hidup mati kita di jalan ini. perasaan yang banyak mengugah jiwa dan raga, hingga terkadang air mata tak segan melurut pipi. perasaan itu, indah. ianya tak dipunyai ramai orang biarpun mereka mengisytiharkan diri bekerja bersama kita di jalan ini. perasaan itu kamu tahu kan apa dia?


dengan perasaan itu aku hidup. aku rasakan begitu bernyawa sekali. biarpun masa tu tengah dasyat berperang dengan jahiliah dan study, aku masih merasakan panas di situ. ya. sesuatu yang panas dan membahang di hati. bagaikan ada suatu mengalir indah yang menghidupkan aku


aku tak pasti inikah dia halawatul iman. nanti orang kata pandai-pandai perasan sendiri pula. tapi seriusly korang. sepanjang hampir bertahun-tahun tarbiyyah mengisi ruang hati, membenam jahiliah hingga segan nak bangkit lagi, inilah kali pertama aku seperti nampak...jalan selebihnya yang dulu kabur. perasaan ini berbeza dengan perasaan masa dapat IPK, SH atau GF dulu. perasaan ini lebih dari sedar. lebih serius. dan lebih mendalam. hingga aku menjadi perindu setia menanti hadirnya kembali saat ianya hilang tiba-tiba dek kesibukan aku melayan hal hal lain.


sekarang jalan sebenar dah terbentang. luas. jelas. tiada apa yang menghalang penglihatan aku lagi. perasaan aku juga sedar. bahkan lebih lagi. seperti tekad dan azam akhirnya bergumpal menjadi satu dan merasuk bermaharaja lela di hati


hingga....


aku melihat sosok pengadil itu melangkah longlai dan memanjat pentas sambil jarinya mengambil letak yang sesuai di picu pistol. lantas aku menjeling kiri dan kanan. aku lihat mereka bagaikan singa di lorong masing-masing menanti penuh debar. tangan begitu cermat diletakkan pada sempadan garisan putih. lalu muka diangkat ke depan. zap! terasa sesuatu kepanasan yang mengalir pada liang-liang darahku melihatkan muka mereka laksana satria yang penuh kerinduan menantikan sesuatu di hujung lorong. dari raut mereka, aku merasakan keazaman yang bergelombang hebat!


dan saat tembakan dilepaskan, bunyinya mengejutkan aku dan mereka dari cangkung yang beku. maka bermulalah epik larian yang tiada penghujung. derapan langkah yang beribu-ribu terasa gagah! laju dan tangkas tapi amat cermat.


dan mata-mata itu
masih dalam menyimpan kerinduan pada Sang Robbi

No comments: