Friday, June 11, 2010

daurah

bismillah.

menyahut panggilan semutM. saya disini! hehe. bahang summer membawa perubahan dalam semua hidup semut-semut. ada yang dah balik kampung. tapi askar masih tersangkut disini. walau sungguh, askar rindu tanah malaya dengan sepenuh jiwa raga.

baru-baru ni, ada program dekat universiti askar. macam leadership camp untuk group yg terpilih. mula2, askar tak terasa nak pergi, tapi ditakdirkan Allah, askar pergi jugak, hanya sebab dalam tentatif ada qiam jama'ie. [susah nak qiam sendiri summer2 ni t.t].

bila pergi, tengok2, camp tu, lebih kurang macam daurah penggerak!huwaaa sepanjang program tu terbayang2 wamy, tts. dia punya susunan meja and kerusi dalam dewan dah lebih kurang dah. pengisian, dan gaya penyampai, macam sebijik je dengan salah sorang murabbi di tanah air. ada pengisian psl ciri2 jundi, ada slot untuk buat planat, dsb.

sepanjang program, ada sorang makcik yang sentiasa mengiringi sisters. and 24 jam dia cuba psycho ktrg. terubat sikit rindu pada kakak2 kat malaysia, yang setiap kali prog, akan tidur dgn kami, bersembang dgn kami, sambil cubaan menyelitkan sedikit sebanyak kuasa psikik. eheh sukahati je namakan kuasa psikik.

manakan sama tarbiyyah gaya melayu dan tarbiyyah bukan melayu. tapi sikit sebanyak, mengubat rindu askar pada daurah kat malaysia.

dan tak sama juga daurah real, dan daurah online. tapi seorang jundi, kita bagi dia bahan terbuang, dia akan proses dan proses menjadi barang berguna kan? gunakan segala resource yang ada secara maksima. ini pesanan untuk askar sendiri, dan semua semut2 yang bertebaran, dan para duat yang jauh dari malaysia.

salam rindu,
askar.

vocab:
jundi=askar
jama'ie=beramai-ramai
du'at=daie-daie(plural)
p/s:er, siapa mahu tolong askar definiskan daurah?

2 comments:

PuteriBonda Anis said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Kalau ikut bahasa arab,daurah bermakna roundabout.Kalau plural duwar.Tapi daurah di sini bermaksud perjumpaanlah and then kita tidur di sana selama beberap hari