Sunday, January 3, 2010

Cita-cita ku


إِنَّ ٱللَّهَ ٱشۡتَرَىٰ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَنفُسَهُمۡ وَأَمۡوَٲلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلۡجَنَّةَ‌ۚ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقۡتُلُونَ وَيُقۡتَلُونَ‌ۖ وَعۡدًا عَلَيۡهِ حَقًّ۬ا فِى ٱلتَّوۡرَٮٰةِ وَٱلۡإِنجِيلِ وَٱلۡقُرۡءَانِ‌ۚ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِعَهۡدِهِۦ مِنَ ٱللَّهِ‌ۚ فَٱسۡتَبۡشِرُواْ بِبَيۡعِكُمُ ٱلَّذِى بَايَعۡتُم بِهِۦ‌ۚ وَذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. [Itu telah menjadi] janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya [selain] daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. (At-Taubah:111)

Pada satu hari, Anas pergi ke Farmer's Market nak beli apples...then rupa-rupanya hari tu ada bonus offer yang sangat hebat masa tu! Pakcik farmer nak abiskan stock apple dia so dia bagi Anas banyaaakkk apples yang shiny and merah2 for free! Tak cukup tangan, terpaksa pakai kotak...Anas sangat happy..dia pun berpusing untuk balik...but chop! Pakcik farmer kata, why not I pay you a whole apple yard for these apples that I gave you.. Huhh?! Bingung aku, kata Anas bersendirian... Apa pakcik ni otakknya betul? Dia yang bagi epal, now dia yang nak beli balik dari aku?

Kalau dalam dunia perniagaan memang tak de lah situasi mcm ni berlaku...bankrapt!
Tapi Allah yang Maha Kaya, yang Maha Pemurah memang buat transaksi untuk kita!

Allah bagi kat kita badan kita ni, rezeki kita, umur kita, suara kita yang comel2 etc etc dgn tak ada charge nya langsung...tak de kita kena pergi Bank Organ Sedunia untuk beli sepasang mata atau sepasang kaki atau tangan.

Dahlah bagi FREE, Allah nak BELI dari kita apa yg Dia dah bagi ni dan bayaran nya pulak adalah Syurga...Kita mungkin rasa yang kita ni dah berkorban banyak masa, banyak duit elaun (yang bukannya JPA/MARA/mak bapak bagi tapi Allah yang bagi), banyak fikiran, banyak masa tidur terkorban...and syaitan pulak mengambil peluang ini untuk bisik2 kata2 busuknya... Ye laaa, engkau dah korban banyak dah tu! dah la tuuuuu...orang lain tak buat apa2 pun!

Ayuh, bila ni berlaku, cepat2 kita istigfar, betulkan niat...

Bila kita bergelar daieyah, kita dah tersetup lain dari perempuan2 yang ada masa ni...tak boleh nak expect kena pamper je kan?...because kita special kerana ada tarbiyyah yang membentuk kita. Jadi keinginan-keinginan kita harus berbeza dengan org2 lain...apa cita2 kita?

cita-citaku islam gemilang
cita-citaku daulahnya berulang
cita-citaku islam cemerlang
cita-citaku islam tinggi menjulang

kawan mari susun barisan
kita mara ke hadapan
mari berjuangkan islam
kita tagih yang dijanjikan

kawan mari kumpulkan tenaga
kita korbankan harta punya
jangan kita buang rasa percuma

kawan mari kumpulkan tenaga
kita korbankan harta punya
berjuangkan hingga berjaya
kawan jangan tunggu² lagi
jangan berangan² yang merugi
dunia menipu kita hindarkan
cita² islam kita tunaikan

ayuh mari mara kehadapan
jangan buang masa lagi
inilah masanya tunjukkan bukti

ayuh mari mara kehadapan
jangan buang masa lagi
kalau benar cintakan islam

Nadamurni







4 comments:

semut api said...

:)
jzkk akk dear~

semutmerah said...

tenkiu kak dina-mut..
comel cerita anas. =)

kerengga said...

jazakallah dear ukhti.

post pertama kak dina, bergegar enjet2semut. hehe..

salam,

Anonymous said...

analogi yg sgt best...